Sjekkliste til boligsalg – dette må du huske på

Det er fort gjort å miste oversikten når du skal selge bolig. Det er mye som skal på plass, fra juridisk papirarbeid til flytting av eiendeler. Vi har gjort prosessen enda litt enklere for deg ved å sette opp en praktisk sjekkliste til boligsalg, slik at du alltid har oversikt over hva du bør gjøre: […]

Bilde

SJEKKLISTE: Det er lurt å ha en sjekkliste så du ikke glemmer noe viktig ved boligsalget.

Sist oppdatert: 10. januar 2024

Det er fort gjort å miste oversikten når du skal selge bolig. Det er mye som skal på plass, fra juridisk papirarbeid til flytting av eiendeler. Vi har gjort prosessen enda litt enklere for deg ved å sette opp en praktisk sjekkliste til boligsalg, slik at du alltid har oversikt over hva du bør gjøre:

Velg advokat eller megler

Det første du må ta stilling til er om du skal velge en megler eller advokat til å fullføre boligsalget. Det er fordeler og ulemper med begge deler, og du kan lese deg grundig opp på dette ved å lese denne artikkelen her. Til syvende og sist er det viktigste at du velger rett person til å gjøre jobben, enten du velger megler eller advokat.

Det er blant annet viktig å velge noen med god lokalkunnskap som vet hva kjøperne i ditt område er på jakt etter. Vi anbefaler at du legger jobben ut på anbud, slik at du kan velge mellom flere aktuelle kandidater. Du bør sjekke opp i hvilke resultater vedkommende har fått tidligere. Be gjerne etter referanser fra tidligere kunder.

Få papirarbeidet på plass

Vi anbefaler å få utarbeidet en tilstandsrapport for å redusere konfliktnivå ved eventuelle tvister og reklamasjoner. Tilstandsrapporten redegjør for boligens tekniske tilstand, slik at kjøper får klarhet i eventuelle behov for reparasjoner og utbedringer. Det gjør at kjøpers tillit øker, og du kan dermed få en bedre pris for boligen.

Megleren eller advokaten kan bistå deg med å innhente alt du trenger av papirer. Selger du boligen selv, kan du benytte deg av tjenester som Propr for å forsikre deg om at du har det juridiske på stell. Det hviler et stort ansvar på deg som selger, og vi anbefaler på det sterkeste at du får hjelp av fagfolk og eksperter.

Gjør boligen klar til visning

Det er viktig at boligen ser så innbydende ut som mulig når du skal ta bilder til annonser og når du skal ha visning. Det er slett ikke sikkert at du trenger å pusse opp, små grep kan ofte være nok. Mest sannsynlig kommer du lengst ved å fullføre små prosjekter som å male vegger, sparkle hull, feste løse lister og fikse dryppende kraner. Dekorasjon må heller ikke bli glemt, som f eks. levende lys i form av lavalamper eller andre moderne løsninger som Dekorio kubbelys .

Det er ikke alltid så lett å vite hva kjøperne ser etter, og hvilke grep du kan ta for å style boligen din. En boligstylist kan være til god hjelp når du skal gjøre boligen klar til visning. Og en hageekspert kan hjelpe til med selve uteområdet. Disse ekspertene vet nøyaktig hva som skal til for å få kjøperne så interesserte i boligen din at de byr ivrig under budrunden, og du kan dermed tjene inn igjen kostnaden.

Inngå gyldig boligavtale

Det er på tide å inngå en gyldig boligavtale etter at visning og budrunde er overstått.  Eventuelle forhold må flettes inn i kontrakten, samt informasjon om bolig og transaksjonen. Det er viktig at både kjøper og selger leser kontrakten nøye før den signeres. En advokat kan hjelpe deg med å utarbeide kontrakten om du er i tvil.

Dobbeltsjekk kjøpers økonomi

Det er naturligvis ekstremt viktig å dobbeltsjekke at kjøper har pengene til å betale. Enten at kjøper har alle pengene på konto, eller at han eller hun har fått innvilget boliglån. Det er enkelt å dobbeltsjekke dette, det er bare å få bekreftelser fra bankutskrifter og lignende. En sjelden gang opplever vi at kjøper faktisk ikke har penger til å betale, og dette kan føre til mye merarbeid for selger. I værste fall må man selge boligen på nytt og kreve erstatning fra kjøper. Dette er best å unngå.

Flytt møbler over i ny bolig

Selve flytteprosessen kan være tidkrevende, og du bør sette av tilstrekkelig med tid på å pakke ned eiendeler, flytte møbler og vaske ut av boligen. Vi anbefaler at du er både effektiv og organisert da denne delen av jobben kan fort bli svært omfattende. Ved behov for avlastning kan det være fornuftig å be om hjelp fra et vaskebyrå som kan tilby profesjonelle rengjøringstjenester. Det er flere ting du må huske på når du skal flytte tingene dine:

–        Skaff deg nok pappesker

–        Merk eskene grundig

–        Få tak i egnet kjøretøy

–        Få hjelp med å bære tingene dine

–        Sett av tid til å pakke ut av eskene

Du sparer mye tid og krefter ved å få hjelp med flyttingen. Et flyttebyrå pakker tingene for deg, bærer dem ut i bilen, kjører alt av møbler til ny bolig og bærer det inn i den nye boligen din. Et par gode flyttebyråer i Oslo som vi anbefaler er Majoren Flyttebyrå og eiendomsdrift og Totalflytting AS.

Kjøp eierskifteforsikring

Vi anbefaler på det sterkeste at du tegner eierskifteforsikring, selv om alt virker greit på tilstandsrapporten. Du er nemlig ansvarlig for feil og mangler i opptil fem år etter salget, selv om feilene var skjulte og umulige å oppdage på det tidspunktet du solgte boligen.

1 av 4 kjøpere ender opp med klage i etterkant av salget, og du kan potensielt spare flere hundretusener ved å overlate det økonomiske ansvaret til forsikringsselskapet. Du slipper dermed mange bekymringer ved å tegne en forsikring.

Foreta en grundig utvask

Utvask kan på mange måter sammenlignes med en julevask, men du må faktisk enda grundigere til verks. Husk på å rengjøre alt ned til den minste detalj, inkludert sluk og ventiler. Mange velger å hyre inn hjelp fra et vaskebyrå for å få unnagjort flyttevasken. Et vaskebyrå kan også være behjelpelig med å vaske ned boligen grundig før en eiendomsfotograf tar bilder i tråd med klargjøringen av en visning.

Fullfør overtakelsen

Sist, men ikke minst, må kjøper og selger gå gjennom boligen sammen og signere overtakelses protokoll. Det er viktig at dere undersøker hva slags varmesystem boligen har, samt. ventilasjon og andre tekniske installasjoner, mens dere går grundig over boligens tilstand. Dere må også passe på at dere leser av strømmen sammen under overtakelsen.

Les også: Når bør du bytte ut varmepumpen?

God planlegging er nøkkelen

God planlegging er nøkkelen til et vellykket boligsalg. Vi anbefaler at du skriver opp en liste over alt som skal utføres, samt sette en dato for når du skal gjøre hva. Planlegg gjerne ned til den minste detalj, inkludert dato for når du skal kontakte boligstylist eller ringe flyttebyrået.

Det er nemlig fort gjort å miste oversikten når du skal selge bolig, og det er derfor du bør benytte deg av en sjekkliste for boligsalg og dokumentere hva du gjør underveis. Du kommer ikke til å angre på at du gjør et grundig forarbeid når salgsprosessen er i gang. Da er det bare å ønske deg lykke til med boligsalget.

Send inn en forespørsel

Finn flinke advokater som passer til dine behov. Du får flere tilbud og kan velge det som passer deg best.

Start her